Використання англійської мови в туристичному бізнесі
Завдяки Томасу Куку ми сьогодні розбираємо англійську для туристичного бізнесу. Англійську він не винаходив, хоча говорив нею, адже був британцем, а що стосується туризму, Кук був першим. У 1841 році він організував туристичну екскурсію на поїзді з Лестершира до Лоуборо, а потім відкрив перше туристичне агентство, яке зараз називається Thomas Cook Group.
Генрі Ланн, засновник однієї з найбільших у Британії туристичних компаній, розвинув цей напрям. У 1902 році він почав організовувати перші зимові тури до Швейцарії, спрямовані на оздоровлення і практику зимових видів спорту.
Індустріальна революція сприяла фінансовому добробуту робітників, отже, більше людей змогло подорожувати. І справа пішла успішно, та настільки, що Oxford Economics дає прогноз на 5,9 млрд пасажиропотоку до 2030 року.
Як бачите, нам є що обговорити: хто подорожує, як і куди, хто в цьому допомагає, а головне – як це все називається англійською.
Зміст
Англійська для туристичного бізнесу: сфери і посади
Hospitality sector – одна з найбільших сфер, у якій 300 млн робочих місць (1 з 11 працює в цій сфері). Спілкування (бажання і вміння це робити) з людьми об'єднує професіоналів сфери туризму. До обов'язків офіціанта й турагента, хостес і гіда входить постійна комунікація з клієнтом, відповіді та допомога. Давайте дивитися, як про свою професію відгукуються англійською працівники туристичного бізнесу з каналу «Skillsroad».
1. Hotel
Hospitality sector складається не тільки з готелів, а ще з хостелів і B&B, але саме в готелях працює більша кількість співробітників (staff):
- receptionist – працює у відділі реєстрації та обслуговування гостей (at the front desk)
- concierge – допомагає гостям, відповідає на їхні запитання
- bellboy − посильний, коридорний, який допомагає гостям донести їхній багаж
- cleaner / chambermaid [ˈtʃeɪmbəmeɪd] − покоївка
- spa worker − працівник спа
- cook − кухар
- waiter − офіціант
Useful vocabulary:
- Check-in / Check-out – реєстрація / виселення
- Amenities [əˈmiːnətiz] − зручності
- Vacancy – вільний номер
- AC – Air conditioning
- Сontinental breakfast – легкий сніданок, що входить у вартість номера
Ще більше лексики ми зібрали в статті «Англійська для працівників готелю: професії, обов'язки, проблеми і трохи історії».
2. Transportation
Щоб дістатися до місця призначення, мандрівникові не обійтися без громадського транспорту (public transportation), таксі, круїзного лайнера, екскурсійного судна (sightseeing boat), порома (ferry) або літака, де його зустрінуть бортпровідники (flight attendants).
Useful vocabulary:
- Fare – вартість проїзду
- Flat fee – фіксована плата
- Expressway [ɪkˈsprɛsweɪ] – швидкісна автомагістраль з розв'язками на різних рівнях
- Are you in a hurry? – Ви поспішаєте?
- I'll put your luggage in the boot / trunk – Я покладу ваш багаж у багажник
- Do you have smaller notes? – У вас є дрібніші купюри?
- Traffic jams – затори на дорогах
- Rush hour – година пік
- Сruise [kruːz] – круїз
3. Travel Agency
Турагент / туроператор допомагає мандрівникам із вибором маршруту, документами, бронюванням готелю і транспортом. Він – сполучна ланка між клієнтом і представниками hospitality sector, що означає багато спілкування телефоном, отже, необхідний високий рівень розмовної англійської. Далі будемо розбирати, що для цього потрібно.
Useful vocabulary:
- Itinerary [aɪˈtɪnəreri] − маршрут
- Reservation – бронювання
- Destination – місце призначення
4. Tour Guide
Гід проводить тури, показує місцевість, розповідає пізнавальні факти з історії пам'яток. Гід повинен впевнено володіти англійською, адже він безпосередньо спілкується з людьми, відповідає на їхні запитання, тому наступний розділ ми присвятили необхідній, на наш погляд, лексиці для гідів.
Tour Guides’ Vocabulary
Дивіться про особливості та складності роботи гіда в ролику «Tour Guide Jobs – How to get a job as a tour guide? Tips for getting a job as a travel guide» з каналу «Be a Better Guide – Free Tour Guide Training».
Англійський лексичний запас гідів базується на таких темах: пам'ятки, маршрут, свята, види транспорту і житла, спілкування (запитання / відповіді) з туристами.
- attractions – пам'ятки
- bearings [ˈbeərɪŋz] – орієнтування на місцевості / в новому оточенні
- business district – район, де розміщені офіси
- castle [ˈkɑːs(ə)l] – замок
- church [tʃəːtʃ] – церква
- conveniences – зручності
- en route – на шляху / дорозі, в дорозі
- entertainment [ɛntəˈteɪnm(ə)nt] district – район, де знаходяться театри, концертні зали
- exception – виняток
- exhibition [ɛksɪˈbɪʃ(ə)n] – виставка
- highlight – основний момент, факт
- locals – місцеве населення
- market – ринок
- arrive ≠ depart – прибувати (на місце) ≠ залишати, відбувати
- expect [ɪkˈspɛkt] – очікувати
- proceed – пройти далі
- ancient – старовинний
- breathtaking, thrilling – захопливий
- customary – традиційний
- enormous – дуже великий
- exciting [ɪkˈsʌɪtɪŋ] – захопливий
- heritage – спадщина
- magnificent, fascinating – чудовий
- restored – реставрований
- superb – чудовий
«Let’s Go» travel guides, що складаються студентами Гарварду протягом уже 60 років, детально розкажуть про міста, що в них подивитися, де зупинитися і пообідати.
Англійська для туристів: бізнес і leisure travel
Залежно від мети, подорожі поділяють на Business і Leisure.
Business travel – відрядження, поїздка з метою відвідування конференцій, семінарів, курсів.
Familiarization trip – компанія відправляє співробітників у ознайомчу поїздку до філій в інших містах / країнах. Наприклад, якщо турагентство відправляє свого співробітника в таку поїздку, то він дізнається про місцеві готелі, ресторани, розваги, а після повернення фірма буде знати, що пропонує клієнту, співробітник же зможе краще розповісти йому про це місце.
Leisure travel – відпустка, подорож для відпочинку. Бувають такі види туризму:
- Literary tourism – вид культурного туризму; відвідування місць, що фігурували в літературних творах
- Mass tourism − організована подорож великої кількості людей, де запланована туристична програма, екскурсії, громадські активності, відвідування визначних пам'яток, наприклад, курорти, тематичні парки, прогулянка на судні, відвідування святих місць
- Culinary [ˈkʌlɪneri] / food tourism – їжа / національна кухня представляє головний інтерес для мандрівника
- Fashion tourism – включає в себе шопінг-туризм або відвідування модних показів
- Agrotourism – відвідування ферм для збору фруктів, годівлі та догляду за тваринами. Популярним місцем для такого виду подорожей є Італія. Туристи часто зупиняються в bed and breakfast (B&B) на самій фермі
- Nature / Ecotourism – відпочинок на природі, відвідування визначних пам'яток природи
- Nautical [ˈnɔːtɪk(ə)l] tourism – морський туризм на вітрильнику чи круїзному лайнері, регаті
- Cultural – вивчення локальний традицій, що відбилися в культурі, архітектурі, кухні (cuisine), мові
- Sports tourism – тури для відвідування Олімпійських ігор, FIFA, World Cup Cricket Match, Ironman
- Industrial tourism / urban exploration – дослідження промислових або виробничих, занедбаних споруд: сталкерство, діггерство
- Religious tourism – подорож до місць релігійного значення, таких як Мекка в Саудівській Аравії
- Package tour – туристична поїздка з повним комплексом, яку надає туроператор. Також може надаватися оренда автомобіля, екскурсії та розваги
- Health / Medical tourism – поїздки до health resorts (санаторно-курортні установи) для поліпшення здоров'я
- Whale watching – спостереження за китами в їх природному середовищі існування. Схоже на нагляд за птахами (birdwatching). Такий вид туризму служить для наукових і освітніх цілей
- Adventure tourism – активний відпочинок з пригодами: bungee jumping, surfing, skydiving (стрибки з парашутом), horse-riding, skiing, rock climbing
- Camping – активний відпочинок на природі в наметі (tent) або автофургоні (RV)
- Glamping (glamorous + camping) – кемпінг з amenities (зручності). Це новий вид туризму, що поєднує відпочинок на природі з комфортом (електрика, душ)
- Wellness – туризм для поліпшення фізичного, психологічного та емоційного здоров'я. Відрізняється від medical tourism тим, що орієнтований на превентивні заходи, а не на лікування вже існуючих проблем зі здоров'ям
- Genealogy [dʒiːnɪˈalədʒi] / roots tourism – подорожі місцями, пов'язаними з родоводом туриста
- Set-jetting / Location Vacation – подорожі в місця зйомок фільмів. Термін з'явився 2008 року в New York Post. В Англії популярні stately homes (старовинний будинок або замок, який становить історичний інтерес), де знімалися фільми за творами Джейн Остін, або тури за лондонським маршрутом Джеймса Бонда на high-speed boat (швидкісний човні). Фірмовий коктейль агента 007 і його рецепт ми обговорили в статті «Англійська для офіціантів: staff, taste, service».
- Tolkien tourism – екскурсії місцями вигаданого всесвіту «Володаря перснів», кінотрилогії Пітера Джексона, що знімали переважно в Новій Зеландії
- Educational – подорож для мовної практики, відвідування курсів, турів, програм
Note! Уже відоме слово «vacation» (відпустка) сьогодні перетворилося на «mancation» – відпочинок для чоловіків: спорт, азартні ігри, алкоголь (from Urban Dictionary) і «staycation» – відпустка вдома (from Cambridge Dictionary).
Англійська для туристичного бізнесу: vocabulary and grammar
Основу англійської для туристичного бізнесу складає лексика із заданої теми, тобто лексичне наповнення курсу буде залежати від вашої сфери роботи (готель, ресторан, аеропорт, туристичне бюро). Корпоративні заняття проходять в групах, де увага приділяється, в основному, усній практиці, вимові (ця сфера передбачає спілкування з клієнтами з різних країн, тому вам необхідно сприймати на слух різні акценти) і тренуванню розмовних фраз.
Note! Особливість англійської для туристичного бізнесу – це рясне використання стандартних конструкцій, наприклад, «Would you like …», а також формальних звернень до гостей / клієнтів – «Sir / Madam».
Важливо ще пам'ятати про вимову, звірятися з транскрипцією. Використовуйте Cambridge Dictionary online, тут подана транскрипція американської та британської вимови, кілька значень слова і його використання в контексті. Слухайте / дивіться подкасти / влоги, щоб звикнути до «натуральної» вимови та «живої лексики», а не до того, як говорять диктори. Вам доведеться мати справу з безліччю акцентів, тому заздалегідь обирайте канали з канадським, австралійським, шотландським та іншими акцентами.
Теми, які представлені в курсі ділової англійської мови для сфери туризму, це термінологія: travel agent, tour operator, tour services providers і все, що входить до їх обов'язків; стандарти ділового листування та складання договору на надання туристичних послуг; спілкування телефоном; часті проблеми і їх рішення; оформлення віз, їх види; авіаперевезення: види рейсів, паспортний контроль, багаж (цю тему ми детально розбираємо в статті «Авіаційна англійська для стюардес, бортпровідників та пілотів»); розміщення туристів: види готелів і номерів.
-
Travel seasons:
- Peak / High Season – найпопулярніший час для відпочинку, пов'язаний із канікулами і святами, наприклад, відпочинок біля моря – з червня по вересень, а в горах – з грудня по січень
- Off-peak / Low Season – менше туристів і зниження цін
- Shoulder Season – міжсезоння: весна – осінь
-
Accommodation (житло):
- serviced – в місці, де ви зупинилися, подають сніданок, проводять прибирання номера, є spa та інші розваги
- non-serviced – гість харчується сам
-
Tourist Attraction = landmarks – для демонстрації гостям всіх пам'яток у туристичних містах є hop-on hop-off sightseeing buses – автобус, який ходить за маршрутом усіх пам'яток у місті, і ви можете зайти і вийти на будь-якій зупинці
-
Mode of travel (спосіб пересування) – види транспорту: ship, rail, ferry, car, bicycle
-
Currency – валюта; ATM (automatic teller machine) – банкомат
Більше нових слів за темою ви можете дізнатися з відео «Learn English – Travel Vocabulary» з каналу «JamesESL English Lessons (engVid)». Також подивіться «160 English Dialogues for Travelling and Tourism», а якщо ви цікавитеся кухнями різних країн, то заходьте на канал «Samuel and Audrey – Travel and Food Videos».
Якщо вчите англійську самостійно, придивіться до підручників англійської для туристичного бізнесу: «Tourism 1 Student’s Book», «Going International: English for Tourism Student’s Book», «English for International Tourism», «Flash on English for Tourism».
На корпоративних курсах англійської для туристичного бізнесу основна увага приділяється розбору таких граматичних тем:
- Articles: перед якими країнами стоїть «the» і чому; випадки, коли артикль не потрібен
- побудова Questions: auxiliary verbs, питальні слова і порядок слів у запитанні
- Modal Verbs: що означають і їх відмінність від простих дієслів
- Present Simple і Present Perfect: різниця і коли вживаються
Якщо ви займаєтеся самостійно, то в першу чергу з підручника обирайте зазначені теми, оскільки вони найуживаніші в такому контексті. Окремо зверніть увагу на структуру листів і ділової лексики для листування.
Якщо на курсах англійської для туристичного бізнесу ми робимо акцент на термінологію і стандарти ділового листування, то мандрівникам необхідно зовсім інше. Так, для тих, у кого itchy feet і wanderlust, ми теж підготували пару порад і згадали кілька корисних каналів.
- itchy feet – UK a desire to travel (from the Free Dictionary)
- wanderlust [ˈwɒndəlʌst] – пристрасть до подорожей, спрага до зміни місць»
Англійська для туристів
Мандрівникові слід зосередити увагу на вивченні розмовної, «живої» (colloquial), а не ділової англійської для туризму. Так, в основі Survival English – лексика, фрази і відповіді на стандартні запитання, які вас чекають у ресторані, готелі й аеропорту, але для спілкування з місцевими жителями або для small talk знадобитися розмовна лексика. Таку «живу» мову ви почуєте в «Rick Steve’s Europe», де кожен епізод присвячений новому місту, його особливостям і культурі. Ведучий розповідає про історію пам'яток і, звичайно ж, не забуває використовувати корисну лексику для туризму.
На каналі «Yes Theory» ви знайдете відео, де учасники влаштовують challenges і залишаються в незнайомому місті без грошей або без заброньованого житла, або без того й іншого, і шукають вихід з таких ситуацій за допомогою місцевих мешканців. Подивіться, як у них це виходить, а головне – послухайте, як вони спілкуються.
Щоб розвинути speaking skills, можете вибрати розмовний клуб, де в групі обговорюють спільні теми, або взяти кілька занять з носієм, щоб обговорити майбутню подорож і в role play (в діалогах) використовувати накопичену лексику.
Пам'ятайте! Навіть на заняттях, де ви розбираєте тільки усні теми, звертайте увагу на граматику. Ви повинні розібрати побудову стверджувальних, негативних і питальних речень у Present and Future Simple, артиклі та специфіку модальних дієслів. Самостійно розбирайте приклади, що ви використовували раніше на заняттях, так ви зможете будувати нові речення за аналогією.
Якщо вам було цікаво і ви дочитали до кінця, то ось ще один факт: слово «travel» французького походження і означає «hard work, toil, labor». Думаємо, що наші поради полегшать вашу майбутню «важку працю» хоча б щодо англійської для туристичного бізнесу.
Читайте також:
Найбільша мережа шкіл англійської в Україні
Хочеш на безкоштовний пробний урок?